Sunday 17 August 2014

Watak utama
Doraemon (ドラえもん)
  
Doraemon merupakan seekor kucing robot, yang menjadi pembimbing dan pembantu Nobita. Dia dihantar ke masa kini oleh keturunan Nobita pada abad ke-22, Sewashi. Doraemon dihasilkan di kilang robot pada 3 September 2112. Doraemon asalnya bertelinga tetapi kedua-dua telinganya dimakan oleh tikus robot sewaktu di abad ke-22. Akibatnya, Doraemon menghadapi ketakutan yang mendalam terhadap tikus, meskipun berupa kucing robot. Makanan kegemaran Doraemon ialah dorayaki, sejenis kuih Jepun berbentuk bulatan leper. Ramai yang menganggap dorayaki sebagai asal-usul nama Doraemon. Bagaimanapun, adalah diketahui daripada satu jilid manga bahawa namanya berasal daripada perkataan Jepun bagi "kucing liar", dora neko, dan bahagian emon yang merupakan sebahagian nama Jepun zaman silam, seperti yang dilihat pada nama Horiemon. Wajah Doraemon berbentuk kebulatan di seluruh badannya, termasuk kepala, dengan tangan dan kaki berwarna putih, ekor merah. Berat badannya 129.3kg dan berketinggian 129.3cm. Doraemon mempunyai kocek 4-dimensi, semacam tempat menyimpan barang yang tiada had ruang yang selalu Doraemon gunakan untuk mengeluarkan pelbagai peralatan masa depan membantu Nobita.                                                                                    
Nobita Nobi (野比 のび太 Nobi Nobita)
Nobita merupakan watak utama siri Doraemon. Anak tunggal kepada Nobisuke(野比 のび助) dan Tamako (野比 玉子) ini ialah seorang murid sekolah rendah di Tokyo. Dia biasa dilihat memakai cermin mata, kemeja polo berwarna merah atau kuning berkolar putih dan seluar hitam. Watak Nobita digambarkan penuh dengan kekurangan. Seorang yang malas, tidak cerdik, lemah, bernasib malang, dan lemah bersukan. Kehidupan seharian Nobita melibatkannya datang lewat ke sekolah, mendapat markah 0 dalam ujian, dimarahi guru, dibuli Giant dan Suneo, juga dimarahi ibunya kerana tidak mahu menyiapkan tugasan. Nobita suka berehat pada waktu tengahari, dan kemalasannya sering menyebabkan kebimbangan ibu bapa dan gurunya. Walau bagaimanapun, kelemahan dan kesusahan Nobita adalah penggerak jalan cerita. Nobita juga mempunyai kebolehan unik seperti kemahirannya dalam menembak dan bermain bunga tali. Walaupun selalu digambarkan sebagai seorang penakut, Nobita amat mementingkan keadilan dan sanggup membahayakan dirinya untuk menyelamatkan orang lain atau sesebuah masyarakat, seperti yang ditunjukkan dalam cerita panjang Doraemon.                                                                                                                                                  
Shizuka Minamoto ( 静香 Minamoto Shizuka)
Shizuka adalah seorang gadis yang sebaya Nobita dan seorang murid yang bijak dan baik hati, yang menjadikannya tarikan kepada Nobita. Nobita terpaksa berebut perhatian Shizuka dengan Dekisugi, seorang budak lelaki yang secerdik Shizuka dan sering memperoleh markah 100% dalam ujian. Shizuka juga kerap mandi, maka terdapat juga adegan Nobita terserempak dengan Shizuka yang sedang mandi secara tidak sengaja.                                                                                                                         
Giant (ジャイアン) (nama sebenar Takeshi Gouda (剛田 Gouda Takeshi)
Turut dikenali sebagai Gakidaisho (ガキ大将)-membawa maksud "ketua jalanan" ), Giant dikenali sebagai kaki buli yang suka mengacau budak-budak lain, terutamanya Nobita. Giant juga gemar menyanyi, dan inilah sesuatu yang paling ditakuti penduduk bandar di sekitarnya kerana nyanyiannya teruk dan terlampau kuat. Namun, dia paling takut akan ibunya sendiri. Sungguhpun sering berkelakuan kasar, Giant amat menyayangi adik perempuannya, Jaiko (ジャイ子) yang bercita-cita menjadi seorang mangaka (pelukis komik).                                                                                                                                                       
Suneo Honekawa (骨川 スネ夫 Honekawa Suneo) (dieja Sinyu dalam sesetengah terjemahan)
Suneo atau Sinyu seorang budak kaya yang celupar dan suka menunjuk-nunjuk harta kekayaan keluarganya di depan Nobita dan kawan-kawan. Dia sering bersama dengan Giant dan bersama-sama membuli Nobita. Sebenarnya Suneo amat bencikan Giant, maka sebab dia membantu Giant membuli Nobita adalah semata-mata untuk memastikan kebebasannya. Dalam permulaan kebanyakan episod Suneo sering menunjuk-nunjuk permainan video barunya atau pelancongan mahal di depan kawan-kawan. Dia juga mempunyai adik lelaki bernama Sunetsugu (スネツグ) yang sedang tinggal bersama bapa saudaranya di New York.                                                                                                                            
Watak sampingan
Dorami (ドラミちゃん Dorami-chan)
Dorami atau Doralin dalam sesetengah terjemahan merupakan robot berbentuk kucing yang juga merupakan "adik perempuan" kepada Doraemon dari abad ke-22, yang kadang-kala balik ke zaman silam untuk mengunjungi Nobita dan Doraemon.                                                                     
Sewashi (セワシ)                                                                                                           
Sewashi ialah keturunan Nobita pada tahun 2112 yang menghantar Doraemon kembali ke zaman Nobita. Sewashi ialah orang yang membeli Doraemon pada tahun 2112 apabila Doraemon masih bertelinga dan berwarna kuning.                                                                                                                                        
Hidetoshi Dekisugi (出木杉 英才, Dekisugi Hidetoshi)

Dialah rakan sekelas Nobita dan berlawan dengan Nobita untuk merebut perhatian Shizuka.



Sumber: Wikipedia (http://ms.wikipedia.org/wiki/Doraemon) 

0 comments:

Post a Comment

By :
Free Blog Templates